mandag den 9. april 2012

Boganmeldelse Naturlig Strik vol 2.


Som jeg skrev forleden, kom jeg ved et tilfælde ind i Ingalill Johanssons lækre garnbutik i Gøteborg, og fik ved den lejlighed hilst på Ingalill Johansson, forfatter til hendes og Ewa K. Andinssons bog 'Naturlig Strik', udgivet på Klematis i 2011. Den svenske udgave kom i 2010.
Desværre havde jeg ikke lige bogen med til en signatur - for det havde da været oplagt, hvis jeg havde vidst hvad jeg ville finde bag Garnfabrikens dør  :o)

Den bog er simpelthen så lækker, at den må man eje ! 
og jeg har lyst til at dele mine indtryk med jer her på bloggen.

Forlaget Klematis har en ret skrap klausul ifht. at bringe billeder fra bogen 
(forståeligt nok, for fotografen skal jo leve af det). 
Derfor vælger jeg at fotografere i uddrag, og på en måde, hvor I kan få indtryk af hvad det er jeg mener, når jeg siger bogen bare er lækker. Æstetisk lækker ! 
Samtidig har jeg indhentet forlagets skriftlige tilladelse til at bringe disse fotos :o)


I forordet skriver Ingalill, at is og sne var hendes første inspiratonskilde til bogen, og at hun havde forestillet sig elverpiger og isprinsesser i de snedækkede vinterlandskaber.

Dette billede er det til fulde lykkedes fotografen Ewa K. Andinsson at genskabe !
billederne gengiver kontrasten mellem det meget lette og feminine, og noget råt og rustikt.
Billederne er fotograferet ved ishotellet i Jukkasjär i Nordsverige - fantastisk smukke.
Jeg elsker simpelthen opsætningen og farveholdningen - strikmodellernes farver veksler mellem beige, råhvid og grå, og alt er strikket i økologisk uld. (Den svenske originaltitel er 'Stickat i ekologisk ull').


Jeg fik bogen hjem fra biblioteket, men da den efterhånden blev så fyldt med gule markeringslapper for ting, jeg gerne ville strikke, indså jeg, at jeg ligeså godt kunne købe den selv ;o)

Selve strikmodellerne er også en blanding mellem det rå, det rustikke, det feminine og det romantiske.
Der er nederdele, pulsvarmere, kjoler, trøjer, bluser, cardigans, huer, vanter, benvarmere - masser at vælge imellem.


Nu er det måske ikke lige sæson for at vise disse vinterlige billeder,
men sæsonen hvor vi igen skal til at strikke sjaler og huer kommer igen.


Denne hulmønstrede bluse er en 'must do' ting. Den er rigtig sød.
Flere af de opstrikkede ting så jeg 'live' oppe i butikken, og det gav bestemt også lyst til at kaste sig ud i modellerne. 

Der er også en kort jakke med snoninger, jeg har kig på, og en af nederdelene. 
Ja faktisk har jeg nok kig på det hele, når det kommer til stykket  :o)

En anden kvalitet, der kan fremhæves er, at der er et specielt afsnit med Tips og opskrifter, herunder gode strikkeråd.

Bogen er på 119 sider, og prisen kan googles.
(og jeg har netop set den i bladet fra Gyldendals bogklub til kr 199).

Her kommer lige et billede af den trøje, jeg købte garn til i Gøteborg :





5 kommentarer:

Hanne Rimmen sagde ...

Kære Mona
Ene smukke billeder og smukt strik, der er i den bog.
Hvor sjovt at du netop skulle finde hendes butik og møde hende selv. Det gør jo bare det hele endnu mere fristende og "levende". Glæder mig til at se hvad du får lavet. trøjen du har valgt at starte med er et hit...ingen tvivl om den sag ;o)
Jeg er endelig hjemme igen, efter ferie og har fået netforbindelse. At leve uden det i 8 dage er en store prøve uha.. ,o)
Kh. Hanne

Strikkeheksen sagde ...

Som sagt, jeg er også totalt vild med den bog og må have den selv! Tak for anmeldelse. Den trøje, du har købt garn til er også en af mine store favoritter - den er bare SÅ lækker. Rigtig god fornøjelse, Mona :-)

Elisabeth sagde ...

Hej Mona Elisabeth
TAK for din kommetar :) det er pænt af dig
Det er en fin blog du har den vil jeg med glæde følge :)
Ja jeg er helt VILD med den bog..det er utrolige flotte billeder så naturligt virkeligt smukt
Ha en go aften
KH Elisabeth

Vibekes lille ullne sagde ...

Lekkert, lekkert! Herlig med så estetisk vakre bøker som man kan bla og drømme seg bort i. Veldig flott den genseren du kjøpte garn til, blir spennende å se hvordan den blir etterhvert. Takk for fint boktips! :)

diy se her hvordan sagde ...

Ja - man får jo lyst til at lave det hele.