onsdag den 14. marts 2012

Jackie og lidt Nordisk Strik


Der er en ny søster-trøje under opsejling.
Dennegang  er det 'Jackie' fra Drops gratis opskrifter
Jackie er strikket i eskimo og på pinde nr 7, så det går herligt hurtigt.

Jeg har været igang et par uger, og når vel at mærke kun et par pinde/omgange om aftenen.
Ærmerne er 3/4, og skal bukkes op med en knap.


Mønsteret er et almindeligt sno-mønster.
Halsen bliver ud i et med pullen, en lidt stor krave.

Mon ikke jeg kan blive færdig her i weekenden ?
Og søsteren vover på at nærme sig en vaskemaskine med den i hånd!! 


Biblioteket har også haft mit besøg.
Jeg lånte denne herlige bog om 'Strik med nordisk tradition'.


Bogen indeholder ikke som sådan opskrifter,
men beskriver en masse tradition, og der er masser af fotos af originale gammle strikkede ting.
fx disse strømper med kiler i læggen. 
(traditionel beklædning til fiskerne i nordatlanten).


Denne cardigan er bare så fin.



Og en fantastisk nordisk lusekofte.
Jeg får helt lyst til at strikke en der ligner.
Ja, hvad får jeg ikke lyst til at strikke ?
Alverdens ting, hvis jeg skal være helt ærlig.

Men lån bogen, hvis du kommer forbi biblioteket
og i øvrigt er interesseret i de gamle nordiske strikketraditioner.


4 kommentarer:

marion sagde ...

din tunika ser rigtig lækker ud jeg elsker selv at strikke i naturuld, den er bare så lækker :-)

Fru Knudsen sagde ...

Fornemmer jeg, at dit nuværende strikketøj passer fint til dit temperement

Vibekes lille ullne sagde ...

Tunikaen ser ut til å bli lekker! Jeg våger meg sjelden på å strikke Drops-oppsrkifter, jeg synes de ofte er mangefulle og rotete.

Boka av Vibeke Lind er en skatt, og den skulle jeg gjerne hatt. Her ser du hvordan Setesdalskoften ble laget opprinnelig. Da var mange flotte border i bruk, nå er mønstrene mye mer standarisert og kjedeligere synes jeg.

Ha en fin torsdag. :)

Lea sagde ...

Jackie er simpelthen bare en skønhed :-) Din søster bliver garanteret rigtig glad for den - og undgår maskinvask :-)