søndag den 5. februar 2012

Kong Vinter og lyssej


Igår tog jeg lige disse fotos fra gåturen.
Himlen var fantastisk.
Snebyger lå ude over Kattegat ..


Og der er så småt begyndt at komme is på havet.


Ind over klitten fik jeg dette foto af himmelen ..
Inden jeg skulle hjem og lave gæstemad - igen lækker fisk fra Skagen Food.

Ugens luksusfisk dennegang var lyssej, og den oprindelige opskrift fra Skagen Food

Jeg plejer selv lige at moderere, så retten bliver mere fedtfattig og sund.
Skal lige sige, at det er de opskrifter faktisk også - men ofte er der piskefløde eller andet deri.
 Og det kan lige så vel kan erstattes af græsk yoghurt 2% eller creme fine.

Dennegang var piskefløden erstattet med creme fine - og det smagte himmelsk.
Svampene, der danner bund, er kantareller.


Som tilbehør valgte jeg at erstatte de små kartofler med en sellerimos
(som jeg desværre ikke havde åndsnærværelse til at fotografere).

Jeg kogte et selleri sammen med nogle fed hvidløg, noget broccoli, og en grøntsagsterning.
Derefter blev det blendet med græsk yoghurt 2% og noget grøntsagsvand.
Voila den lækreste sellerimos !

OG denne grønne salat, bestående af salatmix, avokado, æbler i tern, og blomst fra broccoli.
 balsamico. 


Desuden serverede jeg mit 'hof'-tilbehør, denne lækre vindruesalat:
Dennegang også tilsat revet æble.

Selvom der er isnende koldt udenfor, er der heldigvis dejligt lunt indendøre ..
Og nu begynder det endelig så småt at gå fremad med den Rubinrøde.
Er nu færdig med ryggen ..

Og begynder at kunne ane målet forude.. 


3 kommentarer:

Frk.Bogorm sagde ...

Sidder lige og bliver MEGET sulten af at se dine billeder. Det ser meget lækkert ud! Altså især dem med mad :-)

Fru Olsen sagde ...

Mmmmm... det ser lækkert ud. Man kan altid hente god inspiration her hos dig.

Smuk, smukke billeder...

Stine Hoelgaard Johansen sagde ...

Mums det ser lækkert ud det mad.
Den der sellerimos skal jeg da prøve en af dagene. Tak for tippet og inspiration

Stine:)