søndag den 22. januar 2012

Lørdagsmenu og julerose

 Se lige hvad der er på vej frem ude i min have ..
den smukkeste julerose.

Det er vist ved at være længe siden jeg sidst har skrevet om sund og lækker mad, 
så hvorfor ikke kaste sig over lørdagsmenuen fra i aftes?.

Den ene af mine søstre havde fødselsdag, og det skulle da lige fejres. 
I den anledning skulle der lige sammensættes en lækker menu, med basis i ugens luksuskasse fra skagenfood.dk og tilhørende opskrift.


 Forret blev disse store kammuslinger.

Jeg rister dem på pande i lidt olie, tilsat balsamico glaze.
De bliver portionsanrettet sammen med lidt guacomole og ruccola. 
Det kunne også være lidt jordbær eller andet, der kan give farve.

Denne uges luksusfisk var rødtungefilet.

 Her ser I de lækre rødtungefileter inden de kommer i ovnen.

De ligger i en marinade af revet appelsinskal, appelsinsaft, soya, lidt honning og lidt olie.
Hele opskriften fås her:  skagenfood.dk/recipe.html?recipeid=3443
Denne opskrift kunne jeg bruge uden ændringer.  
Jeg kan finde på at moderere hvis der fx er anvendt smør eller piskefløde. 
Jeg går efter de sunde fedtstoffer og få kalorier - også i gæstemad ;o)

 Den grønne salat som tilbehør, de foreslår i opskriften, kom i dette tilfælde til at bestå af ruccola, avokado i tern, broccoli i små stykker og rød peber. 
 Her ses wok-grøntsagerne fra opskriften. Også i dette tilfælde er opskriften fulgt (for en gangs skyld ;o)
Grøntsagerne var delikate med det orientalske præg der kommer af at være lynstegt i soya, og tilsat mango og saltede peanuts (i begrænset mængde). 
Der er anvendt friske, rå grøntsager.

Her ses en portionsanretning af den færdige ret, der må siges at være et hit.
Den er serveret med en sød chilisovs og ris. 

Dessert var is og smoothie, tilsat friske bær.



6 kommentarer:

Fru Knudsen sagde ...

Uhm, det ser så lækkert ud, mine tænder løber i vand !!

vidunderlige univers sagde ...

Der blev jeg lige sulten..;0) Mums Herhjemme elsker min store pige alm. dansk bøf med kartofler og sovs.. Pære dansk - men det skal vi ha i aften.. Noget andet sjovt er - at den julerose - sån en ønsker min mor sig helt vildt - tror da jeg skal finde en til hende.. :0)
Goe billeder du har taget:0)
KH Iben

Britta sagde ...

Det smagte mindst lige så godt som det så ud, kan jeg så fortælle. Det var bestemt køreturen i glat føre værd at sætte tænderne i det. Tak for en dejlig aften. Super hyggeligt. Og tak for fejringen :o)

Frk.Bogorm sagde ...

For pokker da, det ser lækkert ud - overvejer at blive lidt sund i det!

Vibekes lille ullne sagde ...

Det så riktig godt ut alt sammen. Takk for gode tips til både sunn og lekker mat! Så heldige dere er som har blomster allerede, her er det jo kommet masse snø. Det er jo vakkert på sin måte da. :)

Hanne Rimmen sagde ...

Uha, dejlig dejlig middag ;o)
Elsker din forståelse at "godt mad"!
Og hvilken smuk julerose.

Kh. Hanne