fredag den 30. december 2011

Rubinrød Drøm og cliffhanger

Nu er jeg begyndt på den Rubinrøde kjole fra Kreativ Strik nr 14, som jeg købte garn til i efteråret.
Dvs. jeg er ikke lige begyndt - jeg begyndte faktisk den 19. december - men det føles stadig som om jeg lige er begyndt.
Jeg måtte pille op et par gange.
Først fordi jeg talte forkert efter at have slået de angivne 576 masker op, og havde strikket et par runder.
Dernæst fordi jeg begyndte at strikke det forkerte mønster ..
ak ak - hvordan kunne jeg dog finde på det ?
jo, midt i opskrift teksten til kjolen, var der en mønster rapport, der viste sig at høre til en forudgående bluse. Også et fint mønster, men ikke lige det, jeg skulle have strikket. Det opdagede jeg efter nogle centimeter (og et par dage).
Og så på den igen.
576 masker op igen-igen, og så igang med det rigtige mønster.  
Jeg har vist vist dette billede et par gange i forbindelse med planer og to do lister,
men I får det lige igen, så I kan se hvad det er jeg sigter imod.
Som sagt: 576 masker op, og så 'gerade aus' i mønsterborter a 16 masker.
hhv. vrangmasker og mønsterbort. Undervejs i vrangborterne tages ind, så der er håb forude.
Lige nu synes jeg det er nogle mega-lange omgange at strikke.
Og det bliver ikke rigtig til noget, selvom jeg strikker flittigt her i juledagene.
Garnet er lækker japonica flower = 30% lammeuld og 70 % silke.
Noget rigtig lækkert garn at strikke med.
Jeg skal nok lade være med at underholde jer med hver gang jeg har strikket 5 cm  ;o)
men I slipper nok ikke for at høre undervejs.
Mønsteret er ukompliceret - udfordringen er tålmodighed, idet det er en lang strækning med det samme.
Og så efterlod jeg en cliffhanger for et par indlæg siden, efter jeg havde været inde at læse Madam Munchs blog den 25. dec, http://bodilmunch.blogspot.com/ hvor jeg havde set et par rigtig lækre strikkebøger, bl.a. af den engelske strikdesigner Alice Starmore.

Jeg kunne jo ikke lige lade være med at google, og landede på hjemmesiden hos Saxo.com, nærmere bestemt på dette link: http://www.saxo.com/dk/Author/alice-starmore.aspx/?kb=1&gclid=CLa288OXqq0CFcovmAodGDAzfw
Her så jeg den ene rigtig lækre strikkebog efter den anden - endda til nedsat pris.  Hvem kan stå for den slags fristelser ? ikke jeg. 
Så jeg købte et par stykker af Starmore + et par strikkekalendere 
(hvis du falder i samme fristelse Hanne, så køb ikke kalender ! ;o)

ps. er der i øvrigt en (eller flere) der kan fortælle mig hvordan man får et link fra Ravelry ud i sidebaren på bloggen ? jeg har oprettet en profil på Ravelry, og det lykkedes mig at få bloggen til at blive vist derinde - men jeg kan ikke rigtig finde ud af det omvendt. Håber nogen kan hjælpe ?  :o)

5 kommentarer:

Stine Hoelgaard Johansen sagde ...

Hej Mona

Sikke en smuk kjole og farve. Det er lidt af en stykke arbejde du har kastet dig ud i, men det bliver flot.
Godt Nytår, til dig også, Stine:))

Fru Knudsen sagde ...

Det må jeg sige, sikke et projekt du er startet på, jeg hører gerne og ser gerne billeder undervej, det er en rigtig flot farve og kjolen ser super lækker ud, så go on, og skidt med, at den først bliver færdig til næste år, ha,ha

Lea sagde ...

Den kjole bliver helt fantastisk!!!! Jeg glæder mig meget til at følge dens tilblivelse uanset om det er for hver 5. cm eller mere :-)

Merete sagde ...

Den kjole er bare så smuk, da står også på min to-do liste. Men jeg kan ikke bestemmer mig for hvilken farve den skal have.

Vibekes lille ullne sagde ...

De tovede tøflene har ankommet! Tusen takk de var kjempefine og passet akkurat! :)

Nydelig kjole du strikker! Fin farge, den kommer til å bli så flott.

Sjekk ut denne siden på Ravelry, kankje du finner noe her:
http://www.ravelry.com/wiki/pages/Ravelry-inspiredworks