mandag den 19. december 2011

Og heldet stoppede ikke der

Lørdag var åbenbart min dag.
Først vandt jeg de meget omtalte snefnug ...
og senere, da jeg var på besøg hos en veninde, fik jeg denne smukke strikkebog.
Helt fantastisk.
Bogen må gerne bringes i små uddrag i anmeldeses-øjemed, så jeg regner ikke med at komme i karambolage med loven om copyright ved at bringe disse fotos.
Bogen er skrevet af Elsebeth Lavold, og udgivet på Høst & søn, og historien er den, at en veninde til min veninde havde mistet sin mor, der strikkede meget.
 Bogen var hendes, og da den skulle have en strikkende arvtager, fandt den vej til mig.
Og det er jeg meget taknemmelig for, så tak til både veninden og hendes veninde, der tænkte på mig.
Den bog er intet mindre end skøn.
Især hvis man, som jeg, er vild med vikinge ornamentik.
Prøv bare at se dette eksempel (nissen sneg sig med - er ikke i bogen normalt).
Mon jeg nogensinde kommer til at strikke denne fantastiske kåbe ? nu har jeg i hvert fald chancen .. 

For slet ikke at undlade denne skønne trøje ?
helt fantastisk, ikke ?
man kan blive helt høj af at sidde og bladre i denne bog, og studere de smukke mønstre..

Og julegyseren (= søstertrøjen) ?
(uden sammenligning i øvrigt) 
Den blev færdig idag.
Det fremgår ikke helt af billedet, men det gjorde den altså. Nu er den vasket og hænger til tørre. Jeg skal nok bringe et foto, når den er tørret og presset.
Jeg droppede raglan ærmerne, og lavede i stedet en jævn indtagning hen over et bærestykke, således at den bliver 'poset' hen over barmen. Det kom til at virke som en lidt voldsom indtagning til sidst - og jeg indrømmer ,at det var svært at beregne maskeantal og mål.
Jeg forsøgte at måle ud fra min egen arm  - og så sneg jeg mig faktisk også til at måle på søsterens.
Lidt med en bemærkning a la ' åh, det er så svært at måle på sig selv - må jeg ikke lige låne din arm ?' - og beredvilligt stak hun armen frem, så jeg kunne måle   ;oD
Intetanende var hun ..
og jeg nåede ikke ud i nogle hvide løgne, for hun spurgte ikke til hvad det var jeg strikkede.
Hun er nok så vant til at se mig påmonteret et strikketøj, at hun slet ikke tænker på at spørge hvad jeg nu strikker.
Men spændingen blev udløst : nu er trøjen færdig :o)

Og nu går jeg igang med 'Rubinrød drøm' fra Kreativ Strik nr 14, side 50 .. 

4 kommentarer:

Frk.Bogorm sagde ...

Kære Mona
Det er altså nogle vildt imponerende ting, du får fremstillet!
Og tillykke med alle dine gaver/præmier!

Lea sagde ...

Sejt du nåede at få blusen til din søster færdig - og så endda i god tid!!!

Stort tillykke med de fine gaver - vikingemønstrene er smukke i strik!

Fru Olsen sagde ...

Hvordan er det nu man siger? Heldet følger de tossede...;-)
Flot at du nåede at blive færdig med søstertrøjen. Den skal nok vække glæde.
Pakken til dig kom med flyet herfra i dag, regner jeg med.

Hanne Rimmen sagde ...

Uha... den kommer jeg da til at kigge i, meget snart!!!
Lige noget for mig.
"Hvor heldig har du egentlig lov til at være ?"
JA, jeg spørger bare ???