torsdag den 29. december 2011

Nytårs Give-away

(jeg kom desværre til at kludre med at rette billedet i denne give-away, så jeg prøver at gendanne så godt jeg kan).

Som en Nytårs Give-away udlodder jeg bogen 'Stalins Køer' af Sofi Oksanen.
Vinderen trækkes lørdag den 14. januar 2012, og offentliggøres her på bloggen.
Vinderen kontaktes også direkte.


Reglerne er de sædvanlige:


1 lod for en kommentar
2 lodder for en kommentar + fast læser
3 lodder for kommentar, fast læser og link 

Jeg er medlem af en læseklub, der mødes nogle gange om året.
Vi aftaler hvilken bog der skal læses, og drøfter bogen når vi mødes. Dette giver nogle rigtig spændende diskussioner, der ofte bringer os vidt omkring.  Det kan være en berigende læseoplevelse at læse bøger, man måske ikke umiddelbart selv ville have valgt - og der kommer masser af nye vinkler og lag frem i læseoplevelsen.

På den måde får jeg anskaffet rigtig mange bøger, og måske også flere end der egentlig er plads til i reolen.
Derfor kan de læste bøger ligeså godt komme andre til gode.
Nogle ender ude på mit arbejde, hvor vi har en hylde til samme brug (udveksling af bøger og andet godt)
men dennegang skal det kommer jer læsere af bloggen til gode.

Jeg bringer lige et citat af boganmeldelsen inde fra Saxo.com :
"Stalins køer af Sofi Oksanen er hendes debutroman - nu findes den endelig på dansk.

"Den stærkest debut i lang, lang tid! - NRK
"En overvældende oplevelse" - Hämeen Sanomat

Stalins køer fortæller med brutal ærlighed historien om tre kvinder, om Sofia, Katariina og Anna, mormor, mor og datter. Finsk-estiske Anna vokser op i 80'ernes Finalnd og lærer fra barnsben at fornægte sin estiske baggrund. For Katariina vil beskytte datteren mod det horestempel som de estiske kvinder har fået.

Anna må ikke tale morens sprog. Anna må ikke fortælle om Estland, Anna lyver om sin slægt i skolen. Alligevel er båndet til Katariinas hjemland stærkt: der bor elskede mormor Sofia, der er Annas barndomsparadis fuld af de dejligste dufte og smage.

Slægtens historie handler om svig, sult og nød under Anden Verdenskrig, i Sibiriens fangelejre, og senere i Sovjettidens overvågningssamfund. Om liv præget af en konstant frygt for at blive angivet, fængslet, dræbt eller deporteret.

Anna tager den estiske historie og nedarvede frygt til sig, ligesom hun tager det kapitalistiske varesamfund og skønhedsdyrkelsen til sig. I al hemmelighed udvikler hun en ekstrem spiseforstyrrelse og giver sig i dens vold."



Bogen er vinder af Nordisk Råds litteraturpris, og absolut læseværdig. 

13 kommentarer:

Fru Knudsen sagde ...

Den bog lyder spændende, den vil jeg gerne vinde. Så jeg hopper på med de sædvanlige 3 lodder

Karen sagde ...

Den bog lyder som noget for mig, jeg hapser to lodder:) hilsen karen, kme.nielsen(snabela)gmail.com

Pernille sagde ...

Det lyder som en meget spændende bog, der er værd at læse i pauser fra strikketøj mm. Jeg er med på 3 lodder

Karli sagde ...

Den bog vil jeg gerne læse. Deltager med 2 lodder.
Knus Katrin
katrin@greencat.dk

Britta sagde ...

Jeg vil egentlig også gerne læse den, men har allerede 3 ulæste bøger af William Dalrymple stående i min reol (indisk historie og samfundsforhold, meget underholdende fortalt), så måske skulle jeg udlodde mine lodder som give-away...? Hmm. Den lyder interessant, men ikke som flad underholdning til brug for virkelighedsflugt. Nå, pøj pøj, I andre.

Helle sagde ...

Din-og-Flere-Giveaway-Her

sonja sagde ...

det lyder som en rigtig spændende bog. derfor 3 lodder til mig:)

MalleQ sagde ...

Ih den vil jeg rigtig gerne læse!

3 lodder herfra :D

Louise sagde ...

Hej vil gerne være med på 2 lodder. ha en dejlig nytårs aften

Anonym sagde ...

Den er jeg da helt sikkert med på. jeg vil gerne have 1 lod.
cecilie-worm@hotmail.com
KH Cille

Camilla A. sagde ...

Den lyder godt nok interessant.
Jeg trænger til en god bog at dykke ned i her i det nye år, så denne vil jeg gerne 2 lodder på.

Anonym sagde ...

den så jeg gerne indfandt sig på mit natbord! :)

mvh
anne (apah@ofir.dk)

Inadesign sagde ...

Spændende med en bogpræmie - jeg får mere tid til at læse inden længe, så det kunne være sjovt at få udvidet horisonten. 3 lodder.