torsdag den 8. december 2011

hjemmelavede julegaver



En af julens hyggelige traditioner - men også udfordringer - er julegaverne.
Ikke så meget at få dem købt - men at finde på dem.
For hvad giver man sine gamle forældre der siger de har alt og ikke mangler noget?
I vores tilfælde er svaret: fotobøger, fotokalendere og foto-huskebøger.
Min far har altid været ivrig fotograf, og min søster (der ses til højre på billedet) har scannet jeg ved ikke hvor mange negativer på gamle fotos, så de nu ligger digitalt.
En guldgrube !
Der kom billeder vi ikke anede vi havde - og det har været hyggeligt at gense barndommen.
Derfor er ideen oplagt : vi laver en fotobog med de gamle billeder.
Den er ikke kommet fra printfirmaet endnu, og jeg er meget spændt på at se den når den kommer.
Jeg brugte en god aftens-tid på at finde billederne frem, og uploade dem i fotoalbummet. Afsted gik det til Vistaprint (ville egentlig have valgt Bilkas fotoshop, men blev smidt af programmet et par gange). Tror nu også det ca. går ud på det samme. Iphoto har også et program der laver kalendere, bøger etc., og jeg vil bare sige, at det er en rigtig flot kvalitet !
Med Vistaprint skal man lige ruste sig mod deres noget agressive kampangepolitik. (gratis dit og dat hvis man bestiller inden 10 minutter)
Jeg valgte 14 dages levering, hvilket var relativt billigere end 'haster'.
Så nu venter jeg som sagt spændt, og gaven til (i dette tilfælde vores far) er ordnet.

En anden idé (hvis der er demente familiemedlemmer) er en lille foto-huskebog med fotos af de familiemedlemmer der sommetider omtales. Ofte virker hukommelsen bedre, når ord kobles med billede, så det kan være en hjælp i at fastholde det, der ellers ville være glemt. 
En rigtig 60'er sild.
De er herlige, de gamle billeder!
Her kom et billede af den yngste søster - hende der skal have den trøje jeg knokler med.
Mon ikke prognosen ville have været lidt bedre, hvis hun stadig havde den størrelse som på billedet ?
Jeg er nu kommet et godt stykke op på ærme nr. 1, og kommer til at give den en skalle her i aften, hvor der er 'Sagen Genåbnet'.


4 kommentarer:

Hanne Rimmen sagde ...

Hvor er det dejlige billeder fra jeres barndom. Alderen er nu afsløret :-)
Og hvor er Ulla da dejlig i den lille hvide sommerkjole. Er det mon din mor, der har strikket den?
Det ser faktisk ud som om, solen skinnende lidt mere den gang. Kan det mon passe ?
Kh. Hanne
PS. hep hep hep, her fra Skåne

Boselade sagde ...

Fantastiske billeder !

Strikkeheksen sagde ...

God ide med sådan en bog - og jeg kan forestille mig, at I har haft en skøn aften med alle de gamle billeder :-)

Utrolig sød kjole din søster har på - den opskrift ville jeg godt ha´:-)

Fru Knudsen sagde ...

Sikke en god idé med sådan en bog, er det negativer af de gl. billeder, som er scannet er er det gamle fotos