lørdag den 10. december 2011

Fotobogen, der greb om sig ..

Der er en sjov tendens omkring mig for tiden - ting griber om sig.
En enkelt juledekoration bliver til mange ..
et strikkeprojekt bliver til flere ..
og den fotobog jeg skrev om forleden endte efter lange overvejelser også med at forkastet, og dermed måtte vi lave en ny fra bunden.

Jeg var simpelthen ikke tilfreds med den kinabog-lignende ting jeg havde modtaget fra Vistaprint.

Dette er ikke nogen generel kritik af Vistaprint, hvor jeg fik lavet nogle rigtig flotte julekort sidste år.
Det var bare mine forventninger der lå et andet sted.

Gaven var til vores far på hans snarlige 80 års fødselsdag, og som sådan ville jeg gerne at vi gav ham en bog med en eksklusivt og lækkert look, og det levede den bog vi modtog ikke helt op til.
Og tekst-delen havde heller ikke virket, så vi stod overfor det valg om vi skulle finde på et eller andet med håndskrevne tekster eller noget med labels. Det ville blive noget klamp.

En snak med min søster i telefonen afgjorde sagen: Der måtte laves en ny bog. Så må vi leve med at have fyret 600 kr af på den anden. Faktisk blev vi enige om at vores yngste søster ville blive rigtig glad for at få den - hun kan hygge sig med selv at skrive tekster ind, og så kunne vi betragte den som en kladde og en lidt dyr erfaring.

Så jeg kastede mig over Iphoto og brugte lige endnu en eftermiddag væk fra strikketøjet og overfor computeren på tour de la 'memory lane'.

Og beslutningen er god. Det kan jeg mærke helt ind i knoglerne.
Looket på Iphotos produkter har det eksklusive touch jeg ønsker til en fødselsdagsgave vi kan være bekendt at give.
Der var flaps, titelblad, forord, ja alt.
DEN glæder jeg mig til at få i hænderne !
OG mange flere sider for de samme penge ! 
Og det er rigtigt solen skinnede mere dengang . Det ser i hvert fald ud til at have været strandvejr på et tidspunkt.
Søsterens kjole her er hjemmestrikket. Og den har min mor vist strikket.
Jeg husker ikke om det også var mor, der strikkede den hvide kjole på billedet forleden - det kan det godt have været. Opskriften har jeg med garanti ikke - desværre.
Trøjen jeg har på her er også hjemmestrikket. Jeg tror det er en af min mosters kreationer.
Både den frakke min søster har på på billedet her og min trøje i baggrunden er hjemmegjorte.
Dengang syede vores mor alt vores tøj. Hun kunne både syning og tilskæring og var rigtig dygtig til det.
Hun ville kunne have noget at bidrage med her i blogland, hvis det havde eksisteret i sin tid.

Jeg mener bestemt at billederne er indskannede fra gamle negativer - vist endda fra dias.
Men det vil nok også kunne lade sig gøre at indskanne billederne direkte fra gamle fotos.
Vi har rigtig mange billeder fra dengang fordi vores far var en ivrig amatørfotograf, og derfor er det rigtig godt at min søster nu er så flittig med skanneren.
Som jeg skrev forleden: det er jo en guldgrube.

Julegyser ?
ja nu er der to:  både søsterens trøje, hvor jeg kun lige er startet på nr. 2 ærme
og den nye fotobog. Når den mon at komme så den er klar som gave til den 20. dec?

2 kommentarer:

Fru Knudsen sagde ...

Jeg ønsker bedre held med nr. 2 fotobog. Du får da også lidt nostalgi ud af, at arbejde med den guldgrube, som billederne er

Britta sagde ...

Ja, det er vist et af dem der er skannet ind fra et dias. Rigtigt godt billede i øvrigt, ikke fordi jeg er i forgrunden :-P, men p.g.a. hans leg med fokusering.
Ja, mor var flittig såvel som dygtig til at frembringe flot børnetøj. Det kunne vi vist godt være bekendt at vise os i :o)