søndag den 4. december 2011

Det sunde julebord + en julegyser

Julemad behøver ikke være sulemad.

Julen kan dog være en noget udfordrende tid for vi der gerne vil tabe os/bevare et vægttab/have fokus på den slanke linie. Men fortvivl ej. Jeg vil på bloggen i december prøve at komme med ideer og inspiration til hvordan man kan lave alternativer til den fede julemad.

Jeg skulle igår have familien på julefrokost, og havde bestemt at desserten skulle være Ris a la mande.
Hvordan lave den mager ?
Det kan man heller ikke - men man kan reducere fedt og sukker så den bliver et sundere alternativ til den gængse.
Jeg kogte risengrød uden salt og sukker. ca 160 g grødris kogt i lidt vand + 1 l minimælk.
Det kom til afkøling, og blev derefter tilsat ca 4 tsk vanilie, ca 1 tsk Perfect Sød fra Isis (smag selv til) og derefter knap en flaske Creme Fine 19%.  DDVs opskrift (som jeg først så senere) foreslår Græsk Yoghurt 10% - det kunne også være et alternativ. Mandler skulle der også i. Brugte ca 100 gram finthakkede mandler.
Creme fine piskede jeg som piskefløde og vendte det i risengrøden.
Voila - den perfekte Ris a la mande, som man kan spise i begrænsede mængder selv om man er lidt fedtforskrækket.
Kirsebærsovsen var en købt en af slagsen, så her var der sukkeralarm  :o)
Der blev spist med god appetit - også selvom a la manden blev serveret ovenpå et bugnende julefrokostbord !
Sådan ser den alternative grønkål ud her i Vendsyssel.
Den er overhovedet ikke at sammenligne med den traditionelle.
Den her er rå. Jeg startede med at skylle bladene og skære stænglerne fra. Så hakkede jeg den fint i køkkenmaskinen, og tilsatte 1 revet æble. Der blev lavet en dressing af lidt creme fine, minimælk og græsk yoghurt, tilsat en tsk dijon sennep. De røde ting I kan se er gojibær, og jeg brugte også finthakkede abrikoser til at tilsætte lidt sød smag. Jeg vil tro at valnødder kunne sætte prikken over i'et?
Retten blev særligt rost af min far, der ellers ikke fraviger sin vendsysselske grønlangkål.
Som tilbehør til denne var der på bordet: spanske tapas indenfor kategorien skinke, sylte, fiskefrikadeller, varmrøget laks, ørred med røræg, rejer, avokado og meget mere. Sild havde vi fået til start.  
Denne salat indgik sammen med andre salater (se ovf. ), rosenkål og vindruesalaten jeg omtaler i mit indlæg den 14. september, og en almindelig rødkålsalat med appelsiner. Den I ser på billet består af ruccola, revet rødbede, revet æble, mango, fennikel,samt pinjekerner.  Dressing er saften fra en lime.
Også denne salat blev indtaget med god appetit..

Og nu til en julegyser :
Som er dette strikketøj.
Eller rettere spørgsmålet : når det at blive færdigt inden jul ?
det er en julegave til min særlige søster - en lækker trøje i alpaca.  Tanken er, at den sal have raglan ærmer - desværre er jeg ikke nået ret langt. Jeg strikker og strikker (på pinde nr 4) i de få stunder jeg har hænderne ledige til det.
Det bliver en åndeløs opløbsstrækning ..
Følg med og se om jeg når det .. 

4 kommentarer:

Bettina Holst sagde ...

Sunde alternativer er bestemt ikke tossede her i denne fede julemåned. Tror dog alligevel jeg holder mig til den fede ris a la mande (så må jeg lukke munden i januar istedet)..heh :-)

Vibekes lille ullne sagde ...

Takk for tips til sunne alternativer. Grønnkål er det dessverre vanskelig å få tak i her, men salaten med rødbeter fikk jeg veldig lyst til å lage.

Du skal se du blir ferdig med genseren. Det er jo raglan og da skal vel ikke genseren være så mye lenger før du begynner fellingen?

Lykke til! :)

Hanne Rimmen sagde ...

Hejsa

Det ser ud til, at det blev det store sunde julegilde, du fik sat sammen forleden,"Monas gæstebud". Spændende at se, hvordan du formår at finde de sunde alternativer ;o)
Ang. "den særlige søstertrøje", så skulle jeg kende dig dårligt, hvis ikke den ligge fint pakket ind under træet d.24.dec.
Gang i pindene !!!!

kh. Hanne

marianne Sa sagde ...

Dejlige sunde julesalater - det er skønt på julebordet - der her i huset ikke er fedtforskrækket.