torsdag den 3. november 2011

Give-away efter en produktiv aften i Glashuset-Aalborg.


 Så har der været endnu en hyggelig kursus aften hvor der er blevet kreeret en masse glasting. Fortrinsvist til julegaver, men også eget brug, naturligvis.

Vi er en gruppe, der gennem de sidste par år har mødtes 4-5 gange årligt til en kursusaften på glashuset. Det har altid været hyggeligt, og det er sjældent vi når at snakke sammen, eller drikke vores kaffe. Dertil har vi alt for travlt.

Glashuset tilbyder kursus til alle interesserede. Hvis man fx er en gruppe der har lyst til at afprøve sin kreativitet udi at arbejde med glas, kan man booke en aften.  Og man skal ikke lade sig afskrække af, at man tror det er svært - for det er lettere end man skulle tro.

Mange har flotte produkter med hjem allerede efter første gang.

Teknikken er glas-slumpning, dvs. man skærer eller klipper i glasset, og brænder det efterfølgende.

Man har en glasplade, som man former alt efter hvad man ønsker at lave.

Jeg har i aften lavet et fad og 2 små lysestager. Desuden har jeg lavet en nøglering til en give-away, samt 4 julestjerner i ufarvet glas.

Dvs. jeg har startet med at skære  grundformen ud i det blanke glas. Derefter er der (for fadets og lysestagernes vedkommende) skåret strib og små firkanter ud i farvet glas, i dette tilfælde i røde og orange farver.

Når det farvede glas er skåret i de ønskede størrelser vaskes glasset og tørres (for at få fedt rester mv af). Så lægges det op på  grund glasset, lige med en lille klat lim, og herefter stilles det til brænding.

Den del tager indehaveren af Glashuset, Helle, sig af. Helle har nogle forme hun lægger vores ting i, så de får den ønskede form. Man kan vælge at få det reliefbrændt, eller brændt almindeligt, hvor farverne flyder lidt sammen.

Her på billedet bliver de udskårne stykker placeret på grundglasset inden det stilles til brænding.

I aften blev der også produceret mange juletræer.

Det skete ved at man skærer et trekantet stykke blankt glas, og enten fordelte små glasstykker ud over det. Glasstykkerne kunne være i grønne, røde, gule og andre farver, der skulle illustrere grantræ med julepynt.

Eller tværstrib i grønne eller lilla farver. Det så faktisk rigtig godt ud.

Der blev også lavet en give-away her til bloggen. Nemlig en nøglering. Er du interesseret i at vinde denne, så skriv en kommentar, og link gerne til dette indlæg. Hver kommentar får 1 lod. Jeg kan ikke bringe billede af nøgleringen endnu, da den mangler at blive brændt. Give-away udtrækkes den 18. november 2011.

glashuset-aalborg.dk

8 kommentarer:

Fru Olsen sagde ...

Ja, det er skønt, at arbejde med glas. Og dejligt at der rimeligt hurtigt ses et resultat. Jeg har selv været så heldig at være på "kursus" hos en veninde i Sverige www.rodesign.dk.

Britta sagde ...

Det er nogle super flotte ting du laver. Det glasfad du gav mig sidst jeg fyldte rundt står og pynter i min nye reol, engang imellem med frugt i, og det lille billede hænger på den rå murstensvæg.
Kan jeg ikke liiige deltage i lodtrækningen om en glasting? Indtil videre ser det ud til at jeg har gode ods :-D

Helle sagde ...

Din-og-Flere-Giveaway-Her

KarolinesBlog sagde ...

jeg vil rigtig gerne deltage! det ser rigtig sjovt ud det med glad, tror jeg vil lokke min mor med til det!:)

Pernille-Frederikke sagde ...

hvor ser det bare flot ud! Det må jeg se om jeg kan prøve et sted i odense.

Jeg vil meget gerne deltage og linker gerne til din fine give away

Therese sagde ...

Jeg vil meget gerne deltage :-)

Therese_skov@hotmail.com

retniv sagde ...

jeg vil gerne deltage :)
mail: heno26@hotmail.com

Fru Knudsen sagde ...

Ih hvor er det fine ting du laver, jeg vil gerne være med i lodtrækningen i din "give-away". Så jeg håber på lykkengudinde vil tilsmile mig!