lørdag den 26. november 2011

Årets første dekorationer er nu klar

De sidste par år har jeg haft for vane at lave rigtig mange juledekorationer.  Det glæder mig at kunne forsyne familie og venner med hjemmelavede dekorationer, og det er sjovt at lave dem. Jeg startede i aftes og rykkede igennem, og fortsatte igen her til morgen. I skrivende stund, kl. 14 lørdag eftermiddag, mangler jeg kun 5 dekorationer. Så jeg tror sørme jeg når det.
Den første adventskrans er til min søster. Jeg blev selv lidt vild med den, så jeg spurgte hende om hun foretrak den med de røde lys, eller den med guldlysene. Hun foretrak de røde .. og den var jo også lavet til hende. Der går let lidt eventyr i det for mig, så nisserne kravler med ind i adventskransen, især når det gælder søsteren, der er en særlig pige.  
Denne her er til mine forældre. De har et gammelt tinfad der skal bruges til skål, og den kommer til at styre valget af farve til lys, og dermed også indhold i dekorationen. Der er forskellige former for mos og lav (indsamlet i Norge i sommer), husløg min far har dyrket, kogler fra deres have, og div. kugler. 
Her var den, der så blev mig egen. Fadet er et guld- og sortstribet glasfad fra Tiger, og det passede jo fint med guldlysene. Hertil kommer mos, lav, husløg, kogler, og kugler, samt forskellige frøstande.  
En lille deko med fyrregrene, ditto kogle, frøstand og lyng. 

En deko til min mor, bestående af fyrregrene, lyng, hyacint, husløg, lav, kunstig fluesvamp, og en lysholder med lys. 
Et kalenderlys til mine forældre. De har en gammel lakeret kommode, hvor jeg kan forestille mig det vil være flot. Det er bygget på et ovalt fad, der er husløg, lav, kogler og frøstande, kunstig fluesvamp, kugler, og mos.

Denne deko er også til mine forældre. Det er et stort kirkelys med masser af brændetid. Dertil igen mos, lav, husløg, kogler, lærkegren, kugler, div. naturting.
Og så til den lidt mere kitchede afdeling. Denne kalenderdekoration til min søster havde jeg glædet mig til at lave. Jeg havde fundet et par pink bambier, nogle nisser, lyserøde julekugler, mos, lav, en julemand, osv.  Det skulle være sådan lidt eventyr-jule-landskabs agtigt, men om det er den lyserøde farve der er skævt skal jeg lade være usagt. Søsteren er bare vild med lyserød, og derfor de lyserøde dådyr. Nu må vi se hvad hun siger. Det gør ikke noget det er lidt jule-nuttet når det er til hende. Men på den anden side - det skal jo heller ikke ligne Gertrud Sands jul ..
Og sådan så bordet med de færdige dekorationer ud inden jeg bar ud i bilen.  Vejrudsigten lover møgvejr med regn og storm, så det var med at få tingene ud inden det bryder løs. 

3 kommentarer:

Bettina Holst sagde ...

Er du vimmer Erna du har godt nok haft travlt ! - skønne dekorationer du har lavet. Flot at du gider at lave til hele familien :-)

Strikkeheksen sagde ...

Du milde, jeg skal da lige love for, du har arbejdet igennem med alle de dekorationer, Mona :-) Der må være en glad familie her bagefter - for de er da i den grad superflotte :-)

sannepkunst sagde ...

DU har da godt nok været produktiv :-) Det ser godt ud :-)