søndag den 16. oktober 2011

Tomatgratineret langefilet

Frysende solsikke sammen med ditto hjulkrone

Lørdag kom der igen en kasse med lækker fisk fra Skagenfood.dk . Denne gang var ugens luksusfisk lange.

Der følger altid opskrift med. Opskrifterne er som regel udarbejdet af kok Tonny Kristensen fra restaurant Snerlen i Strandby. Og det er altid lækre og spændende opskrifter, der er lige til at gå til.

Originalopskriften kan findes på www.skagenfood.dk under 'ugens fisk'. Titlen er tomatgratineret langefilet.

Der kan den interesserede læser finde både ingredienser og fremgangsmåder.

Som sagt er opskrifterne lækre, men ikke altid fedtfattige, eller egnede til folk, der gerne vil tabe sig.

Derfor laver jeg som regel mine egne ændringer. Smør bliver til olivenolie, fløde til cremefine, etc.

Tomatpanaden er således tilberedt med olivenolie i stedet for smør, og den skulle bruges til at lægge over fisken når den skulle i ovnen.

Tomaterne befries for skind og kerner, og skæres i mindre tern. Blandes med olivenolie, rasp, hakket timian (der var lidt tilbage i haven), presset hvidløg, og salt og peber.

Pastinakker skrælles og skæres i stave. Svitzes i olie og smøres med dijon sennep. Bages derpå i ovnen i 10-15 minutter.

Jeg kan tilføje, at senneps smagen er pikant, og går rigtig fint sammen med fisken.

Tilbehøret, der foreslås til retten, er små kartofler.

Jeg valgte dertil også at servere en blandet grøn salat med melon, pære, avokado, rød peber, og med balsamico eddike som dressing.

Fisken blev skåret i passende stykker, og lagt på et fad.

Ovenpå blev tomatpanaden lagt.

Fisken skulle bage i ovn 10-15 min.

Sidst, men ikke mindst, var der en purløgscreme. jf. billedet nedenfor.

Det var lavet af en fedtfattig flødeost, (100 g), tilsat 1 tsk. dijon sennep og purløg.

Det hele stod fint til hinanden.

Desserten var en smoothie, købt i dybfrost.

Smoothien blev blendet med græsk yoghurt 2%, en anelse honning, og serveret med banan, jordbær og blåbær.
Desuden var der lidt mynte i haven at pynte med.
Hjulkronen har set bedre dage, som I kan se på det øverste billede.

Det nederste billede er den færdige ret.

Og så skal det da lige siges, at jeg desværre ikke sponseres af Skagen Food (tværtimod  ;o).
Jeg er bare vild med deres fisk, og finder masser af inspiration i deres opskrifter.

Og fortvivl ikke, selvom I bor langt fra Skagen / Nordjylland. Der leveres overalt i landet.

I morgen vender jeg tilbage med kreative efterårferie sysler og strik :o)

1 kommentar:

Lea sagde ...

Åh, det ser lækkert ud! Når jeg ser lækre retter ønsker jeg at jeg gik noget mere op i madlavning (men det gør jeg kun i korte perioder).

Du spurgte til hvor du kunne se kjolen Karla og det kan du bl.a. på rasmilla.dk og på holstgarn.dk plus sikkert mange andre steder. Der er også mange fysiske garnbutikker der sælger Ellen Holms opskrifter.