onsdag den 19. oktober 2011

Gøteborg i regnvejr

Järntorget i regnvejr. Gøteborg har stadig sporvogne. 

Gøteborg er en fed by, der ligger lige på den anden side af Kattegat, kun 3 1/2 time med færgen fra Frederikshavn.

Som ivrig læser af bl.a. de svenske krimiforfattere Åke Edwardson, og Helene Thursten, hvis handlinger foregår i Gøteborg, havde jeg også fået lyst til at genopfriske mit kendskab til byen.

Selvom Gøteborg ligger så tæt på Nordjylland, er det desværre alt for sjældent jeg kommer derover.  Men nu skulle det være. Bilen blev parkeret i Frederikshavn, og ombord steg vi, fulde af forventninger til dagen, og med Dankort og fotoapparat skudklare.

Desværre stod det ned i stænger. Det regnede og regnede, og det kom desværre til at præge oplevelsen noget, og ikke mindst de fotos, jeg havde planlagt at tage.
Gøteborg har en del markedshaller, hvor man kan købe div. delikatesser - mon det er her Erik Winther handlede ?

 Indiska er et must for enhver Gøteborgfarer. Det er en sublim butik. De har en rigtig flot tøjafdeling, og ovenpå er der alt hvad hjertet begærer af lygter, puder (fantastisk flotte), the, lys, tæpper, fade, thekander, krus, osv. Fristelserne var mange - rigtig mange. Men vi købte nogle få, men gode (og bærbare) ting. Heriblandt en rigtig lækker yoggi the og en fin håndlavet notesbog.

Af andre varehuse kan nævnes Åhlens og H&M, og en masse andre, som blev behørigt inspicerede.

En pudsig deltalje er, at Gøteborg åbenbart har en rigtig mange frisører. Der var en hel gade, hvor der nærmest kun var frisør saloner - og der var rigtig mange boligindretningsbutikker. Mange af dem kunne minde lidt om Ikea i konceptet - rigtig flotte ting til billige penge.  Og det samme kan siges om mange af deres tøjbutikker. Det var bestemt til at komme i nærheden af prismæssigt.

Og så begyndte nisserne at stikke hovederne frem. Dette er en afdeling i en af de omtalte boligkæder.

Der var rigtig mange fine juleting - og også nogle jeg idag fortryder vi ikke købte igår. Fx en æske nisser, der ville have passet perfekt ind i den sætterkasse, der er i produktion lige nu. Men, vi var lissom ikke helt tunet ind på jul endnu.

Gøteborg er en hyggelig by med masser af cafeer og flotte pladser og huse.

Den viste sig ikke fra sin bedste side lige går, hvor vi måtte søge ly fra regnen. Men på en god dag ville der være masser af parker, bænke, små kanaler, og andre byrum, hvor man kunne nyde den flotte by. Der er gamle bydele, Haga og Vasastan, hvor man kan gå rundt og beundre husene, og der er hele havne /kanalområdet, hvor man kan nyde vandet. Evt. tage på havnerundfart, eller blot sidde på en udendørs cafe.

Færgeturen gav masser af tid til strik.

Jeg blev færdig med det sidste ærme på D-vitaminerne, og fik strikket sidestykkerne og rygstykket sammen. Nu er jeg begyndt på rundingen. Det er ikke et arbejde man sådan lige bliver færdig med - faktisk vil jeg sige det er noget langsommeligt. Men mønsteret er nemt nok at følge.

En fordel er, at der bliver minimalt monteringsarbejde til sidst.

Gad vide, hvor de havde gjort af deres garnforretninger i Gøteborg ?  vi fandt ingen ..


Der strikkes D-vitaminer. 

2 kommentarer:

Lea sagde ...

Din D-vitamin skrider da hastigt fremad; den glæder jeg mig til at se!!

Ærgerligt med regnvejr, men så er det hyggeligt at sidde inde og strikke :-)

Strikkeheksen sagde ...

Jeg ELSKER Göteborg, men hader til gengæld nisser (håber, det er ok at sige det højt) ;-) Jeg har nu heller aldrig fundet en garnforretning, men har egentlig heller ikke forsøgt.

Jeg synes det er vidunderlig by med en dejlig stemning - det var virkelig synd for jer, at I ikke kunne nyde alle de dejlige pladser og parker. Så er det jo godt at shopping-mulighederne er optimale :-)

PS: Endelig kom du på min blogliste, det tager 100 år, hvis man venter på at Blogger skal registrere én som fast læser :-)