tirsdag den 6. september 2011

sund og nem hverdagsmad

Kender I et godt sted i skoven, hvor det myldrer med gule kantareller, eller er i måske bymennesker der må ty til det lokale supermarked, så er kantareller bare super lækre.

Jeg fandt disse herligheder i Netto - (kan modstå alt, undtagen fristelser).
Aftensmaden skulle være både hurtig, nem, vitaminrig, kalorie-fattig og noget, der også kan bruges i madpakken.

Så ristede kantareller med omelet blev valget.

I al sin enkelhed:

Kantarellerne gøres rene (børstes) og ristes på en pande. Er man, som jeg, smør- og piskefløde forskrækket, kan de ristes i lidt olie.
Omeletten laves på vanlig vis med at et par æg slås sammen, og ristes på en pande. Man kan vælge at komme lidt frisk parmesan på.

Som tilbehør valgte jeg rejer.

Sommetider vælger jeg at komme noget laks i omeletten. Ind imellem har jeg rester af kartofler eller grønt, som jeg blander i. Et andet tilbehør er en råkostsalat bestående af gulerod, rødbede, æble og mango.

Fordelingen er (til flere personer/portioner) 3-4 rødbeder, 3-4 gulerødder, 1 æble og 1 mango.
Det hele rives på det grove rivejern, bortset fra mangoen, der skæres i små tern.
og så har man en god salat, der passer fx til omelet, men også til laks, fiskefrikadelle, hytteost og meget mere. Den er også anvendelig i madpakken. (se foto forneden).

Den grønne salat består af en blanding af ruccola og baby salat. Her tilsættes avokado, honningmelon (ca 1/2), 1 pære, nogle jordbær, pinje kerner, rød og orange peberfrugt, blomsterne af broccoli, og som dressing lidt balsamico eddike.


Retten indeholder meget protein, som er vigtig for musklerne. 

Proteinet giver også en god mætheds følelse, og sparker til forbrændingen. Jeg har ikke regnet det nøjagtige energiindhold ud. Men det kan nemt gøres på madlog.dk eller madital.dk. Sidstnævnte er gratis.

Madpakken i morgen kommer til at indeholde rester.

Vil man gerne tabe sig, er det godt at basere sin kost på protein og fibre, og skrue ned for kulhydrater, især sukker. Fedt er ok så længe det er de rigtige fedtstoffer, som fx nødde- og olivenolie.

Det vigtigste er ikke at sulte - OG at maden er lækker. 'God mad' er ikke nødvendigvis mad der indeholder fedt og fløde og hurtige kulhydrater. Det er min hensigt her i bloggen at prøve at bringe eksempler på 'God mad' der også er sund og energirigtig mad.
Omelet med rejer, kantareller, grøn salat og rødbedesalat med gulerod, æbler og mango.

Så hæng med her på bloggen - meld jer gerne som faste læsere  :o) - kommentarer modtages med glæde.

Ingen kommentarer: