onsdag den 14. september 2011

Salat med rosenkål og vindruer

Stokroser

 Et lækkert tilbehør til fx en fiskefrikadelle (fra levevis eller hjemmelavet), er denne salat bestående af rosenkål, græsk yoghurt 2%, og vindruer. Og en anelse honning.

Salaten er også velegnet i madpakken.

Jeg har lavet salaten af 500 g rosenkål, en tilsvarende mængde vindruer, ca 5 spsk yoghurt og en knivspids honning (eller sødemiddel).

Med den mængde er der til flere pers./flere dage, og er dermed nemt og praktisk, når ugens menuer/madpakker planlægges.

Rosenkålene gøres i stand og snittes, den græske yoghurt tilsættes, og vindruerne halveres og udstenes.

Det hele røres sammen, og wupti : en lækker salat.


Salaten er rig på fibre og c-vitaminer, men pas på med mængden af vindruer, hvis du gerne vil tabe dig. Vindruer har et højt sukkerindhold, og dermed et højt GI.

Bon appetit.

vindruerne halveres og udstenes.


3 kommentarer:

Britta sagde ...

Rosenkål er ikke et hit hos mig, men det var også en grøntsag jeg hadede inderligt som barn. Jeg har indenfor de sidste par år forsøgt mig med at give dem en chance, men ak nej. Det skal så siges at 'mine' rosenkål er kogte :-/ ! Helt klassisk kogte. Jamen det er din salat ikke - nej, men jeg kender mig selv godt nok til at vide at min rosenkålofobi ville bevirke at min version af din salat ville komme til at bestå af:
5% rosenkål
85% druer
10% resten

Lige for tiden har jeg en hang til 'waldorphph salat' på den ufede måde.
Til ca 3 portioner:
1 helt bladselleri, afstrenget og skåret i skiver.
2 æbler skåret i småstykker
1 håndfuld druer
så lidt græsk youghurt at det kun lige 'glaserer' hver enkel bid frugt/grønt. Det passer som regel med en spiseskefuld eller to.
En anelse sødemiddel/honning.
evt. lidt hakkede ristede mandler.

Men kender jeg dig ret, så kan du trylle rosenkål om til noget der får englene til at synge - og mener egentlig også at du har gjort det ved mindst en tidligere lejlighed. Noget af en bedrift!

Britta sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
monaelisabeth sagde ...

hej Britta
der er stor forskel på smagen af rå rosenkål, og så de kogte. Måske skulle du give det en chance ? det er fyldt med fibre og vitaminer. Smager lidt i retning af snittet hvidkål (som du måske kan bruge som erstatning i opskriften ?)
tak for opskriften på din waldorph salat. Den må bestemt prøves :o)
hilsen Mona