søndag den 4. september 2011

Orange d'Or og efterårsæbler

 Lørdagens menu blev udtænkt mens jeg gik tur gennem skoven. Vejret er ved at være lidt efterårsagtigt, og da jeg har en del æbler og gulerødder på lager, tænkte jeg at min yndlingssuppe Orange d'or - en dejlig cremet gulerodssuppe med appelsin - og en efterfølgende dessert med æbler måtte være sagen.

Suppen smagte jeg første gang hos en veninde for nogle år siden, og jeg fik vristet opskriften ud af hende. Siden er den lavet mange gange - smagen er god, og farven uforlignelig. Og så er den billig og kaloriefattig. Jeg har brugt den både til hverdag og gæstemad. Som forret er den god - kan spises både varm og kold.

Ingredienserne ser I her : ca 1 kg gulerødder, 1 løg, 2 appelsiner, ca. 4 store spsk græsk yoghurt 2%  (kan veksles med andre %, eller cremefraiche, skyr, fløde, hvad man nu har lyst til). Desuden 1 spsk. olivenolie til blanchering og 2 terninger grøntsagsboullion.

                                                               
Gulerødderne skrælles, og løget skæres i store stykker.

Begge dele blancheres i lidt olie i bunden af gryden. Årsag til blanchering er, at det trækker smagen frem, og at olie er nødvendig for at kroppen kan optage indholdet af A vitamin.

Derefter tilsættes vand og boullion, og koges ca 20 min.

Når gulerødder og løg er færdigkogte tilsættes den græske yoghurt, og det hele blendes. (en stavblender er den nemmeste løsning her).

Når dette er gjort tilsættes saften fra de to appelsiner

og - voila - Orange d'or !





tilbehør kan være en eller anden slags brød ..
pynt evt. med brøndkarse eller måske kantereller ?

nogle af ingredienserne til desserten

 Er man så heldig at have efterårsæbler i sin have - eller at kende nogen der har dem i overskud - er denne dessert oplagt.

Der er tale om en fedtfattig udgave af æblecrunch.

Den består af æbler, tranebær, citron, mandler, lidt honning, kanel og vaniljeis. Jeg har valgt den fedt- og sukkerfri slags - men 'alm.' vanilieis, eller evt. cremefraiche eller fløde, kan naturligvis også bruges.

Skræl æblerne, skær dem i stykker og kom dem på et fad.
Bland lidt tranebær i, og tilsæt lidt citronsaft.

Drys med kanel, tilsæt ca 1/2 - 1/1 tsk honning, hak mandler og fordel dem ovenpå. Mandlerne giver den 'crunchede' fornemmelse, og er prikken over i'et.
før retten sættes i ovn.
Det hele sættes i ovnen i ca 15-20 min.

Retten serveres lun, pyntet med is og evt. med blomsten fra hjulkroner.

Det giver lige et ekstra pift med den blå farve.

Den orange fra tallerkensmækker kunne også fint bruges.
Efter turen i ovnen

Det færdige resultat 


1 kommentar:

Britta sagde ...

Det ligner ikke en menu der kunne få mig til at 'rende af gårde'. Den med gulerødderne skal da i hvert tilfælde afprøves.