onsdag den 7. september 2011

Hvis jeg vandt en million ..

Fra Isfjorden, Ilulisiat 2002

Tænk sig at vinde en million ! 
Det er desværre de færreste beskåret - men det er rigtig hyggeligt at lege med tanken. 

Engang var vi en flok der mødtes til nytår, og en fast del af traditionen var at ønske noget for det kommende år. Og et år kom vi til at snakke om netop dette: tænk hvis en af os vandt en million. En veninde og jeg gav hinanden håndslag på, at den af os der vandt, skulle give den anden en Toyota Yaris. Veninden mente tænksomt, at det ville give anledning til uenighed, næsten uanset hvad - for mer' vil ha' mer'.  Selv om der står en funklende ny Yaris, vil modtagere måske være utilfreds med, at det ikke blev med fx læderindtræk, eller andet ekstraudstyr. 
Måske har hun ret - og måske er det sundeste i virkeligheden at forblive 'på jorden'.  

Jeg tror jeg kan sige temmelig sikkert, at hvis jeg vandt en million ville der gå adskillige dage inden jeg fik armene ned igen - og inden jeg landede på jorden. 

Det omtalte nytår brugte jeg som anledning til at gå ind i en planlægningsfase - man kan jo lige så godt forberede sig lidt. For tænk hvis nu .. 

Og det blev simpelthen sådan en hyggelig nytårdag. 

Det stod mig klart, at der var en ting jeg gerne ville fyre penge af på: at invitere alle mine nærmeste med på en rejse til Grønland. Jeg har selv været der i 2002 og i 2004, og der er bestemt steder, der er et gensyn værd.  Jeg gik ind i en meget detaljeret planlægning.

Først skulle der sendes invitationer ud. Gæsterne skulle møde i lufthavnen, og have bestilt 14 dages ferie medio august. Destinationen skulle være ukendt, men de skulle opfordres til at medbringe lunt tøj, terrængående fodtøj, vand- og vindtæt tøj etc. 
Måske ville gæsterne få mistanke, når de nærmede sig Grønlandsflys Gate i lufthavnen. Efter et skift i Kangerlusuaq ville turen gå nordpå til Illulisiat.
Her ville gæsterne blive indlogerede på Hotel Hvide Falk, der har den mest forrygende udsigt ud over Isfjorden.  Her serveres en Grønlandsk buffet der er uforglemmelig (se billede), fisk der er halet op af Isfjorden få timer tidligere - og Disko Øen, der ligger 70-80 km væk synes meget tættere på. 
Det ville blive lavet et program, så gæsterne kan vælge mellem forskellige ture. Fx helikopter ud til Eqi isbræen, eller ind til Isfjorden. Der kan man også gå - og opleve en stilhed der er nærmest åndeløs. 
Man kan komme på en sejltur ud i isfjorden, hvor man sejler helt tæt på de op til 100 meter høje isbjerge. 
Når den første uge er gået, overvejede jeg at krydse over indlandsisen (i fly) og besøge Tasiliaq i Østgrønland. Det er meget forskelligt fra Vestgrønland, og bestemt også en oplevelse værd. Jeg er ikke helt bestemt på om det er det, jeg vælger - eller om det skal være Island.
Men der skal jo også være lidt overraskelser i det - og den allerstørste overraskelse ville da være overhovedet at vinde millionen!
Isbjerge i isfjorden, Illulisiat 2002
Slædehunde, Illulisiat 2002

fra Tasiliaq, Østgrønland, 2004
Aftenstemning i Tasiliaq, Østgrønland, 2004
Bloggens tema idag er foranlediget af at klasselotteriet har en konkurrence, som man kan deltage i gennem det at blogge under emnet 'hvis jeg vandt en million'. jf. www.klasselotteriet.dk
- og jeg må nok hellere tilføje, at det ikke var hele millionen der ville blive fyret af på Grønlandsturen. Der skulle også være til en Yaris, måske en ny blæret bolig  mv.
Så x lige fingre !www.millionlotteriet.dk

2 kommentarer:

Britta sagde ...

Så vil jeg da gerne sige at i fald jeg tilhører den lille heldige skare af grønlandsfarere når du har vundet din million, så er jeg glad for at indlandsisen skal krydses med fly/helikopter!

En nær veninde vandt engang en million, som faldt på et temmeligt tørt sted. Hendes kæreste, der var en smule sortsynet, problematiserede det mere end en anelse, men det værste ved den historie var at han samtidig såede mistillid i en lille venneflok hvor der i flere år havde hersket 100% tillid, så ja, hvis man vil gøre sådan en gevinst til et problem, så er det ikke noget problem, om jeg så må sige.

monaelisabeth sagde ...

uha nej - sådan en gevinst ville aldrig blive et problem for mig - den ville tvært imod løse en hel del ;oD .. men man gør nok klogt i at holde sig det andet for øje.