lørdag den 10. september 2011

glasbillede, efterårsstemning og morgenmad

Sådan kom mit glasbillede fra forleden så til sat se ud i færdig tilstand. Billedet er reliefbrændt, og måler 50 x 50 cm.

Nu nærmer vi os efterårsjævndøgn. Naturen begynder at vise tegn på sensommer - og at efteråret nærmer sig. Under birken ligger masser af gule blade, og lyngen blomstrer. Man kan også mærke det begynder at blive køligere om morgenen - og tidligere mørkt.

Brændeovnen har også været igang - og der er bestilt brænde til den kommende vinter. Desværre blomstrer lyngen i top - nogle siger det varsler (endnu en ) hård vinter ..

Men hvad pokker. Det kan da også være hyggeligt nok at krybe indendøre med ild i brændeovnen, og gode hyggelige sysler som bøger og strikketøj.

Dog kræver det lige lidt ekstra motivation for at stige ud af sengen om morgenen.

Jeg bruger min morgenmad som motivation.

Der var engang jeg aldrig spiste morgenmad.

Det var før jeg lagde min livsstil om. Dengang vejede jeg adskillige kg mere end jeg gør nu.

Nu er morgenmaden det bedste måltid.

Og jeg skal fortælle jer hvorfor:  det består af  1/2 skyr og 1/2 cheasy 0.1 %, og derpå friske bær/frugter og mandler. Desuden også lidt mysli. Og det er LÆKKERT !

Jeg læste et sted, at man skulle spise morgenmad som en dronning, frokost som en prinsesse, og aftenmad som en fattigrøv. Jeg tror at jeg gjorde det stik modsat før jeg lagde kostvanerne om.

Min morgenmad er dagens største og mest kalorierige. Der er for omkring 500 kal. i dette måltid - og så kan I selv regne ud hvad der er i resten, når dagsdosis er 1400.


Der er flere mælkeprodukter man kan vælge imellem. Cheasy er fedtfattig og smager godt. Skyr er rig på proteiner, jeg vælger som sagt at blande dem. Der er også græsk yoghurt 2% eller kvark. Yoggi er ikke en god ide hvis man skal tabe sig - det indeholder for meget sukker.

Af mysli vælger jeg noget fiberrigt og sukkerfattigt. Fedtprocent må være under 5%. All Bran + er god, det samme er nogle af Axa's produkter, og kornkammeret. Jeg plejer at skifte lidt.

Aftenmaden idag bliver mad for 'fattigrøve', nemlig KÅL. For få år siden kunne jeg ikke drømme om at sætte tænderne i kål. Kål ? moi ?  aldrig !  - men nu nyder jeg gerne spidskål, hvidkål, rødkål, savoikål, blomkål etc. i alle mulige afskygninger.  Det er både vitaminholdigt (især C) og smækfyldt med fibre.
og perfekt mad til en sensommer- eller efterårsdag.

Og nu bliver jeg da lidt nysgerrig efter at høre hvad der motiverer I andre til at stå op sådan en mørk og råkold efterårsmorgen ?

efterårsæbler

1 kommentar:

Britta sagde ...

Joh, der var da godtnok noget mørkt da jeg stod op kl ca halv seks sådan en søndag morgen, men råkold? Jeg ved det ikke, min lejlighed er jo dejligt lun, og lige nu sidder jeg her i mit kvistvindue og kan se ud på den stadigt lysere himmel. Når solen er kommet op over tagryggene vil den falde på min altan på 4. sal, og så kan man faktisk stadig sidde der og lune sig, efterår eller ej.
Min rastløshed, tanken om hvad jeg evt. kunne gå glip af, Michaels snorken og duernes kurren er vist alle ingredienser i den proces der får mig til at vågne. Tanken om adskillige store krus chai indtaget foran min computer en stille morgenstund er det der får mig til at svinge benene ud over sengekanten. Bare at sidde her lige så stille og vågne mens jeg ser på himlen og ved at i dag skal jeg ikke på arbejde - ja, jeg har faktisk en hel blank, ubesat dag! Jeg kan sidde her og planlægge hvad jeg kan bruge den til! Skønt :o)
Min morgenmad er så ikke det der trækker mest - eller faktisk overhovedet ikke. Den består af ½ skive rugbrød med hytteost og noget frugt. Ok, men ikke sindsoprivende. Min chai derimod... Oh min chai... 2 krus vand bringes i kog i en gryde. Tilsæt 4-5 tsk neutral sort te (ingen earl-grey eller andre smagsstoffer tilsat), nystødt kardemomme, når jeg har det, ½ tsk chai masala + (indkøbt hos min indiske krydderipusher på Nørrebro) og en del hel kanel (blodsukkerregulerende og ualmindeligt velsmagende. Den stødte kanel har en tendens til at stoppe mit tefilter). Til slut et krus minimælk, og så bringes hele balladen i kog igen. Jo længere det koger, jo bedre. Sød efter smag og drik! Traditionelt bruges der meget sukker i chai - det bruger jeg så ikke. Sådan en omgang chai er faktisk meget mættende, så morgenmaden kommer først senere :o)
Nå, jeg vil hente mig et krus chai mere.