fredag den 2. september 2011

en hyggelig aften i glas-huset.

 Glas er et fashinerende materiale at arbejde med.

 Hos Glas-Huset i Aalborg kan man booke et kursus hvis man er 5-7 personer med lyst til at arbejde med glas.
(læs mere på www-glashuset-aalborg.dk)

For et par år siden var vi en glad flok, der for sjov prøvede at bestille sådan en glas-aften hos Helle i Glas-Huset.  Og det har vi aldrig fortrudt. Siden har vi nok været afsted 7-8 gange, med mere eller mindre fantastiske glas produkter til følge.

Glas er et taknemmeligt materiale. Selv nybegyndere kan få fine resultater ud af at arbejde med glas-slumpning. Måske det også er medvirkende årsag til, at motivationen har været intakt.

En meget væsentlig årsag til at vi ikke har været afsted endnu flere gange er, at der også er grænser for hvor mange glasting vi har plads til derhjemme.

Hylderne her er dog ikke hjemmefra nogen af os kursister, men er udstillingshylder hos Glas-Huset -
- et sted, der er godt at hente inspiration. For - indrømmet - det er ikke altid lige jeg har planen klar hjemmefra.

Igår havde jeg dog tanker om, at jeg gerne ville lave en eller anden form for billede. 

Så jeg måtte lige tænke over farver, former og sammensætning. Det første, der skal ske er, at jeg bestemmer mig for, hvor stort det skal være. Derpå prøver at lave en komposition. Jeg valgte at lave et billede på 50 x 50 cm, der ligeså godt kunne være blevet til et fad. 

Jeg skærer derpå stykkerne til (bemærk beskyttelsesbrillerne. En meget vigtig rekvisit).

Det sorte og hvide stykke skar jeg ud i mindre stykker på 2x2 cm. 
 Når jeg har skåret i glasset knækkes det af med en særlig tang (se billedet).

Skønt vi er en flok kvinder, der ellers ikke mangler ting at tale om, at der dyb koncentration, og ingen taler. Vi har simpelthen for travlt på sådan en aften. Vi har knap tid til at se hvad hinanden laver.

Helle laver som regel kaffe til os - men heller ikke det har vi særlig god tid til - for vi rykker som regel igennem, når der er glas på programmet.

På billedet nedenfor er Helle i fuld gang med undervisningen. Vi har haft nye medlemmer med de fleste gange, så Helle må altid holde introduktion - og så får vi andre også lige repeteret hvad vi måtte have glemt.

Materialer køber vi i Glas-huset, ligesom Helle er sød til at hjælpe med at montere og brænde vore ting.

 Så begynder det at tage form, billedet.

Det blev noget med nogle skaktern, og jeg fik brugt en masse glasrester jeg havde med hjemmefra.

De dominerende farver er gul og orange - jeg er meget spændt på det færdige resultat.

Men inden jeg når så langt var der flere ting, der skulle gøres.
Jeg tog lige et billede af billedet, som jeg havde lagt det op til venstre her for ..
 for nu skulle det hele brydes op og en tur i opvaskebaljen.

Simpelthen for at vaske fingeraftryk og tusch af.

Igår havde jeg en større 'opvask' som I kan se.
 Derefter måtte jeg simpelthen rekonstruere det hele igen, så godt det nu lod sig gøre.

Stykkerne skulle limes på.

Bemærk beskyttelsesbrillerne i panden .. der var en aften jeg glemte dem der, og først opdagede dem, da jeg var kommet hjem.
 Her er så det færdige resultat inden brænding.

Farverne kan ændre sig - eller rettere: det GØR de. Så nu bliver det for alvor spændende at se det færdige produkt.

Havde jeg valgt at lave det som et fad, ville processen være den samme - men Helle ville lægge det ovenpå en skabelon, så det bliver et fad. Og som et sådan kunne det også fungere.

Jeg valgte at få billedet reliefbrændt, så det bliver lidt rumligt.

På billedet nedenfor er et par produkter fra en tidligere glasaften - et par store gulvlysestager.

Har I mulighed for at arbejde i glas kan det varmt anbefales.
Og mulighederne er uendelige.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

woow nogle flotte ting - jeg forstår godt din interesse og fascination. Jeg har ikke hørt om sådanne kurser, men det lyder rigtig spændende.
Nyd weekenden.
knus
Annette2512

Britta sagde ...

Ja, nogle virkeligt smukke ting. Jeg er så heldig at herfra hvor jeg sidder lige nu kan jeg nyde synet af 5 af Monas frembringelser. Bl.a. et stort fad og en mindre assymetrisk skål i metalliske farver. I sidstnævnte har jeg stillet et fyrfadslys, og om aftenen understreger flammen farverne noget så smukt.

monaelisabeth sagde ...

tak for de pæne ord :o)