tirsdag den 30. august 2011

strikkerier


Når jeg skal slappe af, holder jeg meget af at strikke. Jeg har strikket mange forskellige ting, lige fra tasker og hjemmesko, til trøjer, bluser og jakker.

Fugletrøjen af strikdesigner Christel Seyfarth fra Fanø tog mig 7 mdr. - og jeg strikkede på den hver dag.

Blandt alle de ting jeg har strikket, har Fugletrøjen en særlig plads. Den er fantastisk i sin farvesammensætning, unik, skønt den er strikket efter et mønster. Man køber et strikkekit hos Christel Seyfarth (kan ske på hendes hjemmeside), og det unikke opstår i selve farveskiftene.

Trøjen er strikket på rundpind og klippet op til sidst. Jeg indrømmer jeg lige måtte tage tælling inden saksen kom frem.
Fugle- og bladmotivet kræver sin koncentration, et stort projekt, men ikke umuligt.
Og en særlig trøje kræver et særligt bælte.
Et sådant fik jeg fremstillet hos Kylle-Rylle, der håndlaver og designer forskellige bælter.  Kylle-Rylle findes også på google, og hendes priser er absolut fremkommelige.

Denne stribede kjole strikkede jeg i sommer.

Mønsteret fandt jeg i sommerudgaven af 'Kreativ Strik' (igen google). Kjolen er strikket i bomuldsgarn og på rundpind. Selve strikningen foregår lynhurtigt - der er jo ikke et mønster at tage hensyn til - og kjolen strikkes på rundpind.

Desværre har sommervejret ikke ligefrem været til søde, små luftige sommerkjoler - håber på bedre vejr næste år, så kjolen kommer rigtigt i brug.
 Denne flet-mønstrede trøje blev også strikket i sommer. Også denne opskrift var at finde i Kreativ Strik, og den blev fulgt til punkt og prikke.

Desværre viste det sig, at ærmerne blev noget for lange, og jeg måtte lige hækle en kant fastmasker langs kanten, for at forkorte den lidt. Det hjalp lidt på ærmelængden, da jeg satte en tråd rundt i ærmesømmen (er endnu ikke sket på foto), så den endte med at komme til at sidde bedre.

Trøjen er strikket i en tyk bomuldsgarn fra hjertegarn - den originale garn fra opskriften (i Kreativ Strik er modellen hvid).
Trøjen er lidt mere langsommelig at strikke på grund af fletmønsteret, og det var lidt svært at få den justeret så den passede (ville gerne trække sig lang). Men når disse småtterier har løst sig, vil jeg mene det er en rigtig flot model, der kan bruges både formelt og uformelt.
 Denne trøje er strikket i råsilke, og har et satin kantbånd på. Modellen er en klassisk Chanel model, og opskriften fandt jeg i en bog om klassisk strik. (måske kan jeg finde titlen).

Spændet var vi heldige at finde i en sølvsmed i Seljord i Telemarken.  Til denne trøje hører et flot spænde, og et spænde i nordisk model synes jeg matcher trøjen flot.

Lige nu har jeg gang i en lille bomuldsbluse (som kan bruges til jakke over fx en sommerkjole), som kan findes i bogen 'feminin strik' af Lene Holme Samsøe. Modellen jeg strikker er på side 69 ff. På grund af blomstermønsteret er det en langsommelig affære - der er blevet pillet op et par gange.
Og så vil jeg lige advare mod ikke at bruge originalt garn i denne model. Jeg købte en bomuldsgarn fra hjertegarn, men mønsteret bliver for kompakt i denne garn.
Generelt har jeg nogle overvejelser om ikke at bruge uoriginalt garn i mit strikketøj. Det er for dumt at bruge penge og tid på at lave noget, der ikke bliver som det gerne skulle blive.

Jeg har efterhånden måttet kassere nogle ting på den konto.

Dette blot et lille indblik i min strikkeverden.

Et fremtidigt projekt bliver en strikket kjole, set i bogen No.1, no. 2 osv. (er bestilt fra biblioteket).

Mon ikke det kommer til at give udfordringer ?

2 kommentarer:

Doreen Møller Holmquist sagde ...

Hej
Jeg har tildelt dig en blogaward, se mere på
http://pippitime.blogspot.com/2011/08/blog-award.html
hvad det går ud på, håber du vil være med på legen

Kh Doreen

Frk.Bogorm sagde ...

Hej. Sikke nogle vildt flotte ting, du har strikket!